Mit über 700 Farbabbildungen zu Werken aller bedeutenden Licht-Künstler - das neue Standardwerk zum Thema. Wie kaum ein anderes Medium hat das elektrische Licht unseren Lebensraum revolutioniert und demokratisiert: Wir wohnen in Städten und Gärten des Lichts. Seit beinahe 100 Jahren setzen sich Künstlerinnen und Künstler in ihren Arbeiten mit Glühbirnen, Leuchtstoff- und Neonröhren, glimmenden LEDs oder leistungsstarken Scheinwerfern auseinander. Die umfassende Publikation bietet einen breiten Überblick über die Entwicklung des Genres: Von Pionieren der Lichtkunst der 1920er-Jahre über immersive und interaktive Environments in Arbeiten von ZERO, GRAV, Gruppo T und Gruppo N bis zu frühen Positionen klassischer Licht-Künstler aus Europa sowie Nord- und Südamerika. Herausragende aktuelle Produktionen beschließen dieses strahlende Spektrum der Auseinandersetzungen mit künstlichem Licht und faszinieren mit tiefgründigen Lichtsphären, ironischen Querverweisen und filigranen Lichtspielen.
Das unverzichtbare Quellenbuch, um die prägenden Einflüsse auf unsere moderne Welt von Kunst und Wissenschaft zu verstehen Dieses Standardwerk stellt eine neue Kulturtheorie mit einer neuen Methode vor: Anhand von Quellentexten werden Kunst und Wissenschaft in Österreich und Ungarn im 20. Jahrhundert einander gegenübergestellt. Wichtige Errungenschaften, die die Welt beeinflusst haben - die Psychoanalyse, die abstrakte Kunst, die Quantenphysik, die Gestaltpsychologie, die formalen Sprachen, Wahrnehmungstheorien oder die Spieltheorie stammen aus diesen Ländern und beeinflussen unsere Welt noch heute Als Quellenbuch mit zahlreichen Fotografien, Abbildungen und Diagrammen eröffnet dieses Werk einen schier unendlichen Wissenshorizont und eine Basis dafür zu verstehen, was die moderne Welt der Kunst und Wissenschaft zusammenhält. • die erste umfassende Darstellung von Kunst und Wissenschaft im 20. Jahrhundert am Beispiel von Österreich und Ungarn• eine neue Methode der kulturvergleichenden Studien• ein unverzichtbares Quellenbuch mit Fotos, Aufsätzen und Dokumenten A new theory of culture presented with a new method achieved by comparing closely the art and science in 20th century Austria and Hungary. Major achievements that have influenced the world like psychoanalysis, abstract art, quantum physics, Gestalt psychology, formal languages, vision theories, and the game theory etc. originated from these countries, and influence the world still today as a result of exile nurtured in the US. A source book with numerous photographs, images and diagrams, it opens up a nearly infinite horizon of knowledge that helps one to understand what is going on in today’s worlds of art and science. • the first comprehensive presentation of art and science in the 20th century exemplified by Austria and Hungary• a new method of comparative studies in culture• an invaluable sourcebook of photographs, essays and documents
“Back to things!” – This is the new motto of what Bruno Latour and Peter Weibel call an “object-oriented democracy”. For the more than 100 writers, artists, and philosophers assembled in this groundbreaking editorial and curatorial project, politics is not just a profession, sphere, or system, but a concern for »things». Yet though the very word »republic« (»res publica«) is already full of »things« – things »made« public – it is these same things that are always forgotten. Through more than 900 illustrations and over 100 essays, this collection searches for democracy beyond the official sphere of professional politics, and explores public assemblies too often left out of a narrowly-defined discourse: laboratories, assembly lines, supermarkets, trade rooms, courts of law, bureaucratic institutions, churches, and natural resources such as rivers and climates. This collection itself presents a significant public assembly, joining such prominent thinkers as Richard Rorty, Simon Schaffer, Peter Galison, and Peter Sloterdijk with the likes of Shakespeare, Swift, La Fontaine, and Melville. Ranging from the distant past to the troubled present, this collective effort examines the atmospheric conditions in which things are made public, and reinvests political representation with the materiality it has been lacking. This book, and the ZKM show that it accompanies, aims to trigger new political passions and interests in a time when people need, more than ever, new ways to have their voices heard. Bruno Latour and Peter Weibel were the curators of ZKM's »Making Things Public«, and editors of the MIT volume »ICONOCLASH: Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art«.
Architecture has always been a multi-layered discipline playing a catalytic role within society: architecture as representation. Recent developments in next generation computing of the beyond-the-desktop-era (autonomic, grid, ubiquitous and quantum computing) are, however, set to challenge this role. In order to stay in synch with these developments, architecture must significantly change: architecture as an enabling platform that does not prescribe any particular kinds of spatial experiences, but enables them all. In this volume, based on the principle of shared research interests with internationally renowned scientific institutions, research labs and architectural studios, the editors propose a new kind of architecture - heterarchitecture -, conceived as a quantum object in which real space (1, OFF-line) and virtual space (0, ON-line) are literally superimposed, thus obeying the rules of quantum mechanics (1 and 0, OFF and ON at once) rather than classical physics. It is an architecture against architecture - at least of the traditional kind, which recognizes only either-or; either 1 or 0, either inside or outside, either enclosing or excluding. It is an invisible architecture that makes numerous parallel virtual worlds visible. It is an upside-down architecture: architecture as a pure infrastructure. Welcome to the Multiverse!
Vom Mikroskop bis zum Teleskop, vom Radio bis zum Fernsehen gibt es zahlreiche Beispiele, die zeigen, dass die menschliche Wahrnehmung mit Hilfe technischer Apparate weit über ihre natürlichen Grenzen hinaus reicht. Durch die technischen Abbildungsverfahren, von Röntgenkameras bis zu Rastertunnelmikroskopen, entsteht in der Wissenschaft «ein Universum der technischen Bilder» [Vilem Flusser], die das menschliche Auge vorher nie gesehen hat. Die in dem Band «unSICHTBARes. Algorithmen als Schnittstellen zwischen Kunst und Wissenschaft» versammelten Texte beweisen, dass Kunst und Wissenschaft im Zeitalter der apparativen Wahrnehmung trotz unterschiedlicher Methoden konvergierende Kulturtechniken sind. So legt Olaf Breidbach dar, welche "Lese-Tradition" sich hinter den "objektiven" naturwissenschaftlichen Bildern verbirgt, Florian Dombois untersucht das unsichtbare Beben der Erde. "Was Einstein noch nicht sehen konnte", das ist mit den Mitteln neuester Computertechnologien darstellbar: die Effekte der Relativitätstheorie, die Hanns Ruder, Ute Kraus et al. berechnen bzw. visualisieren. Philipp Sarasin stellt den französischen Philosophen Michel Foucault als Theoretiker des "visual turn avant la lettre" vor.
»Call me Istanbul ist mein Name« bietet Gelegenheit sich selbst ein Bild der Metastadt Istanbul zu machen und zwar ein Bild, dessen Teile von türkischen Künstlern, Designern, Architekten, Schriftstellern, Musikern und Filmregisseuren entworfen werden. So wie Konstantinopel zu Istanbul wurde, wandeln sich in der Ausstellung Derwische zu Robotern, ein Minarett in einen Aufzug, Männer werden zu Frauen, Bauchtänzerinnen zu Computeranimationen, das nomadische Zelt wird zu einer technischen Metall-Konstruktion und der fliegende Teppich zu einem erzählerischen Stilmittel. Die Ausstellung will nicht nur eine Abbildung der realen Stadt Istanbul sein, vielmehr möchte sie als ein möglicher Spiegel fungieren, der urbane Visionen interkultureller Lösungen für die Konflikte europäischer Städte und Metropolen von morgen zeigt. Das Buch enthält darüber hinaus Beiträge von Experten zu spezifischen sozialen, urbanen, architektonischen, künstlerischen, sexuellen und religiösen Aspekten der türkischen Gesellschaft. Hiermit liegt ein Kompendium vor, dessen Kenntnis für die Debatte um den EU-Beitritt der Türkei beinahe unerlässlich ist.
Forschung, Kunst Wissenschaft, soziale Lebensräume und globale Welten sind sich stetig berührende Felder -doch wie sind sie miteinander verbunden? Wie entstehen heute Identitäten, in einer Welt, die in einem Überfluss an Informationen lebt? Wie funktioniert Wahrnehmung? Wo steht die Hirnforschung? Welche Folgen haben Eingriffe in die Materie auf atomarer Ebene? Wo wird Science zu Fiction-oder umgekehrt? Im Katalog + fiction begegnensich wissenschaftliche und künstlerische Sichtweisen auf aktuelle Themen. Der Bandinformiert mit vielen Abbildungen über die große Wanderausstellung und ihre Voraussetzungen.
»Science + Fiction« spürt der vielfältigen Wegen nach, die die aktuelle Forschung mit unseren Phantasien, Wünschen und Hoffnungen verbinden. Der vorliegende Band ist als Kombinationsspiel konzipiert und versammelt umfangreiches Text- und Bildmaterial, das unser Bild der Wirklichkeit und Kunst zum Thema macht.
One aspect of our globalization is the development of a worldwide network of technological standards and production, distribution, and presentation norms necessary in order to recoup, via distribution to the mass global market, vastly increased film production costs. With its tendency to standardize, the image industry at the same time freezes the evaluation of the language of cinema. Hollywood has come to define cinema’s dominant forms of production and distribution, its technological apparatus and narrative forms. But the supremacy of this model is now being challenged by the new perspective of the digital media technologies. Not only are these new digital contexts seeding the explosion of the computer-game and location-based entertainment industries, they are also providing an appropriate platform for the future evolution of the independent, experimental, and expanded cinema, for the triumph return and rebirth of cinema as a personal, individual medium rather than purely collective industry. A new class of experts those individuals formerly called artists, have developed a technical competence enabling them to challenge a cinematic homogeneity supports by millions of dollars, and to rival and surpass Hollywood’s innovative, narrative, and expressive achievements. This book offers evidence of a surprising fact: Even the technological and ideological apparatus of huge industries can be inventively transformed by creative individuals. »Future Cinema« is the first major international anthology of current video-, film- and computer-based work that embodies and anticipates these new cinematic techniques and modes of expression. Based on the exhibition of the same title, the book for the first time brings together a large number of highly significant installations, multimedia and Net-based works produced in the digital field by both young and established international artists exploring algorithmic procedures and immersive and technologically innovative environment, such as multi-screen, panoramic, and dome projections, and multi-location virtual environments. Another focus is on works exploring creative approaches to the design of interactive, non-linear, modular narrative content. The catalog also documents the historical trajectory of those many and variegated cinematic experiments that prefigure inform, and contextualize our current cinematic condition the cinematic imaginary beyond film.
Die Malerei erlebte Anfang der achtziger Jahre, nachdem sie durch die Minimal und Concept Art weitgehend verdrängt schien, erneut eine kurze, aber vehemente Blüte. Junge Künstler schlossen sich in Berlin, Köln und Hamburg zusammen, um als »Neue Wilde« gegen die Vorlagen von Georg Baselitz, Anselm Kiefer, Sigmar Polke und Gerhard Richter zu rebellieren. Ihre radikal subjektivistische Ausrichtung mündete in emphatisch-expressiven Gemälden von meist kräftiger Farbigkeit. Die großen Bildformate eroberten innerhalb weniger Monate den Kunstmarkt und namhafte Kunstsammlungen. Nichtsdestotrotz polarisierte die »heftige Malerei« die Fachwelt damals wie heute. Gerade weil ein abschließendes Urteil über diese Kunstrichtung noch aussteht, wirft die Publikation einen Blick zurück auf die Ziele und Visionen jener Künstlergeneration, die sich Anfang der 1980er Jahre dem Medium Malerei mit großer Obsession zuwandte. Die Grundlage bilden rund 140 maßgebliche Gemälde aus der Sammlung FER und anderen privaten und öffentlichen Sammlungen. Die vorgestellten Künstler: Hans Peter Adamski, Peter Bömmels, Werner Büttner, Walter Dahn, Jiri Georg Dokoupil, Rainer Fetting, Gerhard Kever, Martin Kippenberger, Helmut Middendorf, Gerhard Naschberger, Albert und Markus Oehlen, Salomé (Wolfgang Cihlarz), Bernd Zimmer
The work of artist and media theorist Jordan Crandall is a major contribution to the understanding of media and communication technology and its impact on the human being and the visual arts. «Drive» will remain as a privileged document of artistic thought in the nineties, of a deep change in the concept of art, media, and life. But the central issue of this book leads much further: Crandall offers a coherent theory of the individual, its redefinition through the media space and through worldwide communication networks. «Drive» is about thinking the image and the status of the human being in the age of Internet and of globalized mass media. Under these conditions, Jordan Crandall is pushing forward two main philosophical investigations of the seventies and eighties: Gilles Deleuze's concept of «rhizome» and Michel Foucault's analysis of the subject at the interface between technology and the body. Robert Fleck, Director of the Ecole Régionale des Beaux-Arts de Nantes